PUBLIEKE ZAKEN

PUBLIEK
Optreden is leuk, vooral als er publiek in de zaal is. Dat heeft ook invloed op je werk als technicus of crewlid. Uiteraard wil je het geluid of licht bij een gig naar je hand zetten ter ondersteuning van de artiest, en dan is het leuk als daar zoveel mogelijk mensen van meegenieten, toch? Dat het weleens anders loopt blijkt uit de volgende drie praktijkgevallen…….

GEEN GIG ZONDER PUBLIEK
Als vaste zaaltechnicus en PA-donkey van de hardrockband Impact kwam ik nog eens ergens. Ik geloof dat we in Enschede al onze spullen een krappe wenteltrap op moesten slepen (in de tijd dat er nog geen huis-PA’s waren), voordat we aan ons glorieuze hardrockfeest konden beginnen. Rond negen uur ’s avonds was er nog niemand in de zaal, maar het gebeurde wel vaker dat later op de avond opeens een grote groep stappers kwam binnen vallen, zo vertelden de medewerkers van het jongerencentrum (de naam is me even ontschoten) ons. Even wachten dus maar… Toen die verwachte groep er om half elf nog steeds niet was moesten we van de zaalleiding toch maar eens gaan beginnen. Er stonden drie of vier betalende bezoekers in de zaal, waar er makkelijk 150 in konden. Dan maar een ‘betaalde repetitie’ dus! De bandleden van Impact lieten het er niet bij zitten en gaven die 4 man waar ze voor kwamen: een enthousiaste set met hardrockknallers op hoog volume. Na afloop sprongen de vier muzikanten de zaal in, begonnen samen met de bezoekers te applaudisseren en om een toegift te roepen, om vervolgens weer het podium op te klimmen en aan hun eigen oproep gehoor te geven. En zo werd het toch nog een leuke avond!

GEEN GIG ZONDER BAND.
Tijdens hun promotietour voor het album ‘Polarity’ stond een optreden van de band Helloise in een jongerencentrum in Noord-Groningen gepland. Toen wij (7 crewleden met een truck vol PA- en lichtapparatuur, een uitklapbaar stalen podium en een bakwagen vol backline) daar aangekomen waren en de zaal binnengingen rees de vraag waar we in godsnaam al die spullen gingen laten: de zaal werd voor een groot deel in beslag genomen door de bar, het podium was ongeveer zo groot als de drumriser die we bij ons hadden en er was een rolstoelramp naast de ingang, waardoor het vlakke gedeelte van de zaal zo kein werd dat er geen plek voor PA stacks, of zelfs maar een zaalmengtafel was. Als er tenminste nog publiek bij moest…..! Verder was de hoogte boven het podium krap 2 meter, zodat er voor enige belichting ook al geen mogelijkheid was. Eigenlijk een soort rockkroeg, waar je met een bescheiden backline en een zanginstallatie moest spelen. Maar omdat alles aan ‘Helloise on Tour’ groot was besloten we de 275 kilometer lange terugtocht maar in te zetten. We hadden wel meer moeten improviseren op kleine podia, maar dit was the limit! Afgelast dus….. Dat je in Nederland behoorlijk flexibel moet zijn, wil je overal terecht kunnen werd duidelijk aan het eind van de tour. In de grote zaal van Ahoy kon de band zeker de hele podiumsetup gebruiken, compleet met ‘wings’ voor de gitaristen. Alleen zag het er daar nou net weer een beetje lullig uit….had wel wat groter gekund!

Helloise met spektakelpodium

GEEN GIG ZONDER ZAAL
Rubberen Robbie was misschien wel de eerste ‘alternatieve’feestband in Nederland. Begin jaren’80 traden ze regelmatig op, en vooral rond de carnavalstijd was het druk. Het optreden in de sporthal in Halsteren staat me nog bij. We hadden ons eenvoudige PA systeem opgesteld en kregen te horen dat de band direct zou beginnen, geen gelegenheid voor een soundcheck dus. De zaal was vol aan het stromen met klompendragende feestgangers en tijdens het eerste nummer begonnen die vrolijk mee te stampen op de beat van de drums. Terwijl ik bezig was het geluid in balans te brengen werd, door de hossende menigte, een ober met vol dienblad over de dranghekken gedrukt, waar ik met de mengtafel achter stond. Het volgende moment dreven alle knopjes van mijn Soundcraft Series One in een bad van cola en bier! Snel alles droogmaken met m’n trui dan maar, wat kun je anders doen? Opmerkelijk is dat de mengtafel onverstoord zijn werk bleef doen, en de band speelde verder.
Tijdens het tweede nummer merkte ik dat niet alleen de hossende menigte, maar ook het gebouw zelf in beweging was; de feestslingers die van het midden van het plafond naar de zijmuren hingen dansten hevig mee op de beat, en twee seconden later zag ik dat een groot deel van het publiek opeens verdwenen was!
Van de 2500 man (officieel konden er maar 1500 in de zaal) was een deel door de vloer gezakt en in de kelder van het gebouw beland. Uit een gat van ongeveer 10 bij 10 meter staken wat verdwaasde hoofden, die zich afvroegen wat er precies gebeurd was., en waarom de rest een etage hoger stond…..?
Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen gewonden gevallen, maar de show werd uiteraard stilgelegd om verdere problemen te voorkomen. Tsja, dan heb je eens een keer een volle bak……..